Resdag..

Tjena, Idag har vi haft resdag, vi tog bussen fran sihanoukville till Phom phen klockan 12.15 och det gick smidigt, forutom att h-man holl pa att bli av med sitt pass, han glommde det pa hotellet men dom kom med det utan att vi anns hade upptackt att det var borta, stort av dom :)

Nar vi kom till Phnom phen sa tog vi oss till ett Gusethouse som heter Okej guesthouse, vi fick det rekomenderat av nagra i Shianoukville och det verkar ratt sjyst.. Och imorgon sa ska vi och kika pa Killing Fields och nagot museum som ocksa handlar om det, ska vall bli intressant.

Sen i overmorgan drar vi vidare till Siem riep sa det blir inte sa lang vistelse har i Phno penh, men det gor ingenting for det verkar vara som vilken storstad som helst!

Booze cruising..

Tjaa, har inte idats skriva pa nagra dagar eftersom att vi inte har sjukt sa speciella saker vi har typ bara legat pa stranden, men i tisdags var vi pa en riktigt rolig sak: Booze cruising da akta vi ut med en bat mitt pa dagen ocksa festade man typ pa baten och sen for man till en o dar vi forsatte festa tills det vart morkt och sedan hoppade vi pa baten och akte tillbaks till fastlandet sa vi var tillbaks har klockan 20 ungefar.. var riktigt roligt!

Nu har vi traffat varan polare jack fran Sodertalje for 3 gangen pa den har resan! Forst traffade vi han i Nha trang ocksa umgicks vi med han dar nagra dagar sen nar vi var i Phu Quoc traffade vi pa han nar vi minst anade det, och umgicks lite grann dar ocksa, och nar vi satte oss och skulle kaka middag igar sa dykte han upp pa varat hotell, men da hade vi sagt till han att vi skulle bo dar, sa nu blir det vall umgas med han nagra dagar, och sedan ska han flyga med oss till malasya och kolla Formel 1.. han ar som gubben i ladan dyker upp lite varstanns..

Hmm har hort rykten om att det ar bra vader hemma.. Osis, hoppas det blir snostorm snart!

Sihanoukville Dag 2

Hej, forsta dagen i sihanoukville var bra men vi gick mest runt och utforskade staden kollade efter om vi kunde hitta na billigare hotell och narmare stranden och lite sadana saker, sen pa kvallen vart det nagra ol och en massa biljardspelande.
idag tankte vi ga till stranden och sola eftersom att vi inte hann det igar, insmorda med solkram och klara, nar vi gick ut markte vi att det inte var sa bra vader men vi tankte att det spricker sakert upp, men det gjorde det aldrig sa vart inge solning idag, fan nu borjar man ju bli nervos att man ska vara lik blek nar man kommer hem som nar man for!

istallet for att sola sa gick vi och kakade mat, vi hittade ett hotell med svenska agare! hur coolt som helst dom har massa svenska delikatesser som kottbullar och makaroner, SCANS falukorv, svenskt smor, senap, pytti panna och massa andra svenska matratter, dom har till och med lingonsylt! ar ratt dyrt kaka dar men vi ska unna oss nagonting svenskt till middag i alla fall ocksa skulle dom forsoka fixa ett rum at oss, aven om det var lite dyrarare an hotellet vi bodde pa nu, sa skulle det kannas riktigt bra att bo dar, dom har svenska bocker ocksa sa jag ska byta in mina 3 bocker som jag har last ocksa far jag lite nu lasning..
Det ende negativa ar att dom inte har nagot biljardbord vi lirar sa sjukt mycke biljard, och jag ar stormastare med 12 raka segrar :)

Maste passa pa att gratulera min Mormor och Morfar som har varit gifta 60 ar, riktigt imponerande! GRATTIS..

Morsan: verkar ha fatt en massa dykarkompisar :) Men han ar vall instruktor ocksa? vet du om han har ratt att lara ut och sadant civilt ocksa?

Farmor: Imponerande att en 75 aring kan lasa bloggen och skriva kommentarer! Trist att man inte kunde bidra med sin narvaro, Later som att det var trevligt i alla fall.

Sihanoukville

Tjena, da var vi forsta dagen i Kambodja, gick relativt smidigt att ta sig hit, Fast det borjade med lite krangel i Phu Quoc, Vi promenerade till turistinformationen dar vi skulle vara klockan 11.50 for att bussen skulle plocka upp oss dar, vi kom dit exakt 11.52 men da hade bussen redan varit forbi dara (Forsta gangen bussen ar i tid sen vi kom till Asien) sa da ringde tanten fran infon och bussen kom och hamtade oss sedan, Baten gick valdigt smidigt det var en Speedboat sa det tog bara 1.5 timmar.. sen nar vi kom fram till Ha tien sa var det totalt kaos nar man skulle stiga av landbryggan stod ca 20-30 moppechaffisar och bokstavligt talat slogs om att fa skjutsa en, men vi ville aka tuk tuk sa vi gick darifran men visade sig att det bara fanns typ en tuk tuk i Ha tien sa vi vart tvungna aka moped till gransen i alla fall, men det var bara 1 mil ca.

Vi trodde att vi skulle behova betala for att lamna Vietnam eftersom att vi inte behovde betala nar vi kom in i landet, men det slapp vi sa vi maste ha haft en jakla tur pa nagot satt, sen tog vi turistvisum pa 1 manad i Kambodja det kostade 25 dollar sa var inte sa farligt.. Efter vi tagit oss genom gransen tog vi nagonting som likande en taxi till Kampot, det kostade 25 dollar det ocksa och tog ca 1.5 timmar.
Vi kom fram till Kampot vid klockan 18 sa da kunde vi antingen ta in pa ett Guesthouse och vanta till morgonen efter och ta en minibuss eller ta en taxi direkt. Vi valde den senare alternativet trots att det var lite dyrare, vi kom fram till Sihanoukville vid 20 snaret och hittade direkt ett billigt hotell , men dock utan AC och det fick vi sota for senare under natten vi holl pa att svettas ihjal, men nu har vi hittat ett billigare hotell med AC som vi ska byta till imorgon.

Sihanoukville ar varsta strandstallet med bra potential att vara mycke party pa, men vi ar fel ute i arstiden sa ar inte sa mycke folk har nu och vadret ar valdigt ostadigt.. men vi blir nog har nagra dagar andra for det ar valdigt fint och maten verkar vara ratt bra men dyr, daremot barsen ar valdigt billig ca 4 kronor kan man fa en for.. tar nog en fisketur ocksa nagon dag om jag hittar nagon!

Erica: Jajjemen har han absolut! Halsa Farmor sa mycket fran mig! Klarar hon ga in pa min blogg och lasa eller blir hon vilse i cyberrymden? :P

Bosse och Ulla: haha jag har halsat han det men han vagrar lyssna pa mig pastar att han inte ar nagon bloggare.

Adde: haha fiskpinnar och tacos kan jag kaka har, kan du kaka hajsoppa? ;)

Far: haha SKEA torskade :D

Dykning 2

Dykning

Dag 3 med Fransosen och vilodag..

HAHA det forsvann inte som jag hade trott..

Hej, Dag 3 (Igar) fick jag dyka med fransosens dykarkollega (som ocksa var fransos) forsta dyket sa var dte bara vi 2 och da tog han forst lite foton pa mig nar jag klev ner i vattnet och under vattnet och sadant, och sedan skulle jag lara mig fotografera, det var riktigt svart faktiskt, och det vart inte lattade av att det har var forsta riktiga dagen med regn sa var valdigt mycket partiklar i vattnet och bara ca 4 meters sikt.
Det ar valdigt mycket svarare fotografera i vattnet an ovanfor utan, for man masta ha en perfekt "boyunchy" det ar typ nar man kan ligga och bara flyta under vattnet helt stilla, det betyder att man har vasten perfekt fylld med luft (Man kan reglera det hela tiden under vattnet) och det ar nastan omojligt att fa den perfekt fylld, i alla fall for rookiesar som mig.
Men fick till nagra halvhyfsade bilder i alla fulla fall.

Sen andra dyket gjorde vi pa en annan o, da var en till kille med och dykte, och jag fick skota kameran hela tiden.
Det gick betydligt battre har och sikten var battre ca 6-7 meter, fick nagra helt okej bilder, har lagt upp 5 bilder pa Facebook sa ar bara kolla dara.
Summa sumarium av hela dykningen ar i alla fall fruktansvart val investerade pengar, for dykning ar bland det absolut roligaste jag gjort och man far en sjuk adrenalinkick varje gang men sjunker ner under vattnet, och nar man val ar dar nere kanns det som en sjuklig frihet kan tanka mig hur det ar att flyga typ, ska latt ta ADVANCED nere i ko samui och ekonomin tillater det da!

Idag har jag och jokka bara legat pa stranden halva dagen medans h-man gjorde klart ADVANCED kursen, sen gick vi in till den lilla staden som finns har och bokade batbiljetter till Ha tien, det ligger mot gransen mot Kambodja, vi ska till Shionakville (eller hur det nu stavas) Next. Men var lite surt for vi det gick ingen bat forran pa Fredag kl 14.00 och vi maste vara ute ur Vietnam vid midnatt samma dag, men vi borde hinna i alla fall for Ha tien ar typ gransstaden och vi skulle komma fram dit klockan 15.30, men man har ju markt tidigare hur mycket man kan lita pa deras tider..
Sen lag vi pa hotellrummet ett tag och slappade och laste bok, men sen kande jag att eftersom att man har atit alldelens for god mat har och druckit alldelens for gott sa skulle det sitta pa sin plats med en promenad, men jokka ville inte folja sa jag traskade ivag sjalv, valde att inte ga in mot stan utan ut i buschen och val dar sa var det 4 st fran lokalbefolkningen som lirade Volleyboll och gestikulerade(eller hur det nu stavas) om jag ville vara med sa jag hoppade in men det vart en kort sejour for min jag tappade ju en tanagel nar vi spelade Fotboll i Nha trang och jag hade inte lindat tan sa bra sa jag tackade for mig efter ca 15 min och knatade vidare, kopte massa bananer och gick hem (ar sa SJUKT goda bananer har)..

Tankte ge er lite snabbinfo om Phu Quoc eftersom att dte inte ar varldens kandaste stalle och jag har massa tid over fore vi ska ga och kaka middag..
Bor typ 50000 personer har, och det ar Vietnams storsta o, dom ar sjukt beroende av fisket, vilket vi markte nar vi var ut och dok det ar fiskebatar overallt, far dom ingen fisk pa dagen sa ater dom ingenting typ (forutom ris da).. Det ar ganska dyrt har hotellet kostar 15 dollar natten (vilket ar typ det billigaste har) och att ga ut och kaka kostar ca 50 kronor med dryck, ar absolut inget nattliv och alla resturanger och sadant stanger klockan 22.00, alla som kommer hit gor det bara typ for att ta det sjukt lugnt, och ar valdigt lite turister har om man ligger pa stranden har man latt 20 meter till narmatse granne..

Sjukt knackande..

Fan jag hade typ skrivit ett 50 min langt inlagg om idag och igar ocksa laste sig datorn (vilket dom valdigt ofta verkar gora hara) men i alla fall sa pallar jag inte skriva om det nu utan jag skirver imorrn istallet, vi har det bra i alla fall och dykningen igar var helt suveran men det aterkommer jag till imorgon nar jag skriver om allting igen. nu ska vi ut och kaka middag, Adde jag hade kunnat betala stora summor for mat som Blodpudding, Farsans palt, eller morsans potatismos..
fast maten har ar helt okej den ocksa, blir nog nan fisk till middag tror jag..

Hors imorgon!

Jag och Fransosen Dag 1 och 2

Tjena, nu har jag borjat och nastan avslutat mitt dykarcet, samma kvall som jag skrev forra inlagget sa gick jag och h-man och bokade in oss, men han har redan OPEN WATER sa han skulle ta ADVANCED istallet. det ar det andra man kan ta av ca 4-5 stycken. da far han dyka ner till 30 meter bla.
Men i alla fall vi gick forst till nan dar vi snackade med en Engelsk snubbe han verkar bra och serios, men da skulle jag inte fa borja med teoridelen foren dagen efter och sedan dyka i pool en dag och sedan 2 dagar i havet, men jag var sugen pa att borja med teorin redan samma kvall sa da gick vi till en Amerikan istallet, det gick skitbra for han men han kunde inte ta oss bada under sina vingar eftersom att han var ensam instruktor dar, sa eftersom att han larde ut ADVANCED sa fick h-man dyka med han och jag gick till hans granne istallet (FRANSOSEN) haha skitharlig kille men han sager typ var tredje ord pa franska sa ar lite svart att forsta han, men i alla fall sa jag valde jag att ga hos han, Haha jag fick sen en video samma kvall dar i dykaraffaren som varade ca 1.5 timme..
Sen fragade jag han om jag skulle och dyka i poolen nasta dag, NEJ sa han till mig stora forvaning (Sa for var det hos alla andra vi fragade) vi far och dyker i havet istallet ar mycket roligare for bade dig och mig.. jahapp vart lite nervos men litade pa han och tyckte det lat som en bra ide..

DAG 1 (Igar) kl 07.10 kom han och hans chaffor och och plockade upp mig, sen akte vi ca 10 min till hamnen dar baten vantade, var en stor bat och ett annat par dar som skulle dyka med deras instruktor. Sen for vi ca 1 timme till vi kom utanfor nagon O, Efter vagen gick han igenom med mig hur utrustningen funkade OSV, Sen nar vi kom fram till ratt plats var det bara hoppa i, Gick valdigt bra fick prova pa att byta fran syrgas till snorkel under vattnet. Sedan fick jag prova pa att fylla simglasogonen med vatten (Under vattnet) och tomma dom genom att trycka pa ovansidan av Glasogonen och sedan blasa med nasen, sen fick jag aven prova pa att ta av mig dom helt under vattnet och satta pa dom igen, Latsas som att jag fatt slut pa luft och tvingas ta hans reservmunstycke och sen aven att testa att dela munstycke med han, da tar man 2 andetag var och sedan passar over den till den andra.
Sen fick jag gora massa andra grejer ocksa plus aven att vi for och dok ganska mycket vanligt ocksa (Pa ca 10 meters djup)  vi gjorde ett dyk dar sen for vi till en annan o och gjorde ett andra dyk, dar jag fick prova pa massa mer roliga saker, Sen avslutades det hela med en lunch bestaende av: Blackfisk i na gronsaker, Tonfisk i nagon tomatsas, samt ris och farska frukter (Mor och Far kommer aldrig tro mig men jag gillade det faktiskt riktigt mycket) sen for vi tillbaka till hamnen var tillbaks vid 14 tiden da fick jag en bok jag skulle plugga i.. Sen vart det inte sa mycket mer gjort igar jag pluggade ganska manga timmar sen gick vi och at, och sen extremt tidigt i sang.

DAG 2 (Idag) steg upp runt 06.30 h-man och jokka sov vidare for jokka slappar bara pa dagarna och h-mans chaffis skulle inte hamta han foren 07.30, sen gick jag ner och kopte en macka vid nagot litet hak har nedanfor hotellet.
Klockan 07.00 dok Fransosen och hans chaffis upp, samma procedur som dagen fore fast idag var det na folk med och snorklade ocksa, Idag har jag fatt gora lite svarare saker tex bli utan syre pa ca 7 meter ocksa maste man anda stiga upp ganska sakta for att inte fa dykarsjukan, givetvis simmar instuktoren brevid med syre.
Sen har jag aven fatt gora massa andra grejer tex testa ta av mig alla grejer pa botten och satta pa dom, ta av mig Glasogen och simma i en cirkel runt fransosen, har gjort 2 dyk (ca 12 meters djup) aven idag och det har gatt hur bra som helst sa nar jag har gjort teoriprovet ar jag klar med certifikatet.
Och eftersom att jag har 2 dyk kvar imorgon och jag ar klar med kursen sa ska jag fa lara mig hur man fotograferar under vattnet, det gor man igentligen nar man tar ADVANCED men eftersom att jag var sa snabb sa far jag gora det imorgon kommer bli hur grymt som helst, sen far man en skiva med alla bilder pa ocksa!
Blir vall samma procedur ikvall med middag och sedan ga och sova tidigt, langtar sjukt mycket tills imorgon att dyka ar bland det absolut roligaste jag har gjort!!

Jimmy; haha ja jag ska lagga upp nagra bilder sen var, det var vart hela entrepengen bara for att ha jokka bakom sig i dom dar tunnlarna och kunna ta bilder och hora hans stonkande, men bars gick det inte att dricka dar ;)

Det ar kul att lasa alla kommentarer nar man ar har borta, Drommer om potatis..

Saigon

Tjabba, har inte Idats skriva nagonting i Saigon, nu ar vi framme i Phu quoc..
I Saigon sa gjorde vi inte sa mycket vi for ut till tunnlarna i Cu Chi dar dom storsta och viktigaste stirderna agde rum under Vietnamkriget, var riktigt grymt att se hur manga och langa tunnlarna var, Efter man har sett det dar forstor man hur Jankarna hade sadana javla problem trots att dom hade sa mycket eldkraft och myckiet storre styrka!
Tunnlarna ar 250 km langa tsm och valdigt tranga (Fraga Jokka haha han fick krypa hela vagen fast vi andra bara behovde huka oss sjukt mycket) Na hur som helst kortfattat sa ar jag sjukt imponerad over hur smarta och listiga dom var, dom levde ju dar under nastan som vanligt dom hade folk som lagade mat och dom hade till och med ett stalle dom kunde forlossa barn pa! ska forsoka fa upplite bilder darifran senare :)
Sen pa kvallen vart det ga ut och kaka en bit mat och sne lite fest ;)

Imorse flog vi till Phu Quoc det gick valdigt bra fast det var ett ltiet propellerplan typ sa det kandes inte sa sakert, men vi tog oss fram i alla fall. jag ska ta OPEN WATER COURSE det ar det forsta certifikatet man kan ta och da for man dyka ner till 18 meter, blir att borja lasa boken redan ikvall ocksa sen ska vi ut och dyka i 4 dagar :) Fast Inte Jokka han tyckte inte det var vart pengarna sa han ska typ bara ligga pa stranden stallet. Det ar ganska dyrt kostar typ 3000 men jag tror det ar vart det..

Jaja hor av mig har nagon dag under forutsattningen att jag lyckas andas under vattnet ;)

Nha Trang

Det hande en tredje gang, efter jag skrivit laggade det ihop. men kort och gott sa har vi solat pa strnden och haft det skitbra har i Nha trang, vi har varit pa en batutflykt till nagra oar dar vi snorklade och lite sadana saker.
Sen traffade vi en annan svensk kille som vi idag var med till andra sidan vattnet, en stor o som heter Vinpearl och dar det fanns vattenland och tivoli och ett Underwaterworld och en massa nadra roliga saker, var ganska billigt ocksa vi betalade 150 kr da ingick allting plus linbanan over till on harifran!

Imorrn sa drar vi med bussen till saigon (Ho chi Minh) och dar ska vi vara 2 dagar och kolla in tunnlarna fran vietnamkriget och lite sadana saker, sen drar vi till Phu quoc och dyker och sadant.. kommer en mer utforlig rapport senare for nu ar klockan 03.20 och varan buss gar klockan 08.00 sa maste sova lite.

Tobbe och Erica: Ja dom var med mig men vinden verkar ha vant nu 3 raka torskar, Och eftersom att jag ar en allmant stor Lulea Hockey pessimist sa kunde jag boka resan, och med facit i hand var det ju bra..

Mor: Ja det var faktiskt AC men var lite for kallt och sedan vart jag ju sjuk ocksa sa det var anda inte sa roligt!

Pappa och Enni: Jo visst ar det varmt har men ibland onskar man lite svaga vindar fran norr i alla fall!

Hores igen i Saigon..

Tjabba varlden..

Idag ar det stralande solsken som vanligt har borta i Asien, men inte hjalper det oss for vi ska aka buss 28 timmar..
assa 28 timmar, tror inte man fattar hur sjukt lang tid, pa 28 timmar kan man tex latt kora fram och tbak till sthlm 2 ganger, eller sa ar det som 31 fotbollsmatcher eller sa ar det som 3,5 arbetsdag!
Jaja tur att man har 15 latar pa sin MP3 som man kan lyssna pa i alla fall, kan lyssna pa varje lat i nastan 2 timmar :D

Ska bli riktigt spannade komma till Vietnam i alla fall, har hort mycke bra om det.
Dar blir det vall forhoppningsvis att sy upp lite klader, och ta dykcerifikat, ska bli grymt skoj!
Jaja jag ska vall inte stora na langre, hor av mig nagon gang i framtiden..

Kommer be till bussgodarna att lulea krossar Indiana jones ikvall... Tjao

Vang Vieng

Fan jag skrev nyss typ arets langsta inlagg ocksa nar jag skulle publicera det sa forsvann det! sa nu orkar jag inte skriva lika langt,  Men kort och gott sa har vi det valdigt bra har, Pa dagarna sysslar vi med tubing (Det ar typ nar man aker runt en flod pa en ring ocksa finns det massa barer langst vagen ocksa kan man lira volleyboll och fotboll ocksa har dom massa svanggungar ovanfor vattnet typ) Fast vi brukar simma runt for det ar sa dyrt om man ska ha en ring det kostar 55 kr, Och pa kvallen hangar vi bara pa nan bar typ..

Det ar sjukt varmt har ca 35 grader, och dte ar billigt ocksa Om man gar ut och kakar en Lyxig burgare och dricker en iskall tiger pa 64 cl kostar det ca 40 kronor, det ar typ det dyraste man kan kaka har, nudlar och san skitmat kostar ca 10 kronor.
Jag trodde inte dom skulle ha sa bra mat har som det faktiskt ar, Dom har typ lika goda burgare som pa Olearys ocksa kan man kaka spagetti och pizza och sant dar ocksa, Men absolut billigast ar nog alkoholen en 7:a tigerwhisky kostar 10 kr! den bjuder dom pa typ overallt sa man ar ganska less den.
Och bestaller man en Bucket (Det ar 1 liters plasthink fylld med tigerwhisky cola och redbull) kostar det ocksa 10 kronor sa det har blivit ganska manga sadana.

Jag har lagt upp en bild ocksa nu, men har mycke mer bilder pa Facebook sa ni kan kolla dar.