Nu har vi rest 3 dagar i strack..

Antligen ar vi framme i vang vieng!! igar akte vi forst over floden fran chiang mai till laos, sen nar vi var i laos vid gransen skulle vi igentligen ha akt slowboat till luang prabang i laos det skulle ha tagit 2 dagar, men for 300 baht sa fick vi aka buss istllet och det nappade vi pa for att dte skulle bara ta 12 timmar sa da skulle vi tjana 1 resdag, sagt och gjort vi for till busstationen och bussen skulle ha gatt klockan 12, vi satte oss och klockan 12.40 borjade vi undra varfor vi inte hade farit annu, da sa dom att bussen skulle ga klockan 13, och den lamnade ocksa busstationen strax efter kl 13, det var en san har rikgti risig buss somn man bara ser pa tv som har alla fonster uppe och det ar kockhett, inte nog med det sa var den sa overfull ocksa sa att nagra stycken fick sitta pa sma plaststolar 2 golvet.. jaja det gick ganska bra i alla fall somnade forsta timmen och sa, men sen efter ett tag sa var det varre vi kom upp i bergen och det ar inge sma barg har i laos, Norge ar valdigt plant om man jamfor..

och man tankte nar fan ska bergen ta slut mnen det gjorde dom aldrig vi for ner och upp hela tiden och stupen pa ca 100 meter var bara ca 1 meter ifran vagkanten... var riktigt laskigt speciellt pa natten nar nagon yngre formaga skulle framfora bussen da trodde bade jag och h-man att vara sista dagar var raknade han korde sa javla fort, jaja vi kom fram till Luang prabang i alla fall men inte den tiden som vi skulle (00.00) utan vi kom fram strax fore kl 4 pa natten, dar stod tuk tuk chaffisarna och vantade pa oss och korde oss till natt guethouse, men nar vi kom till guesthouset sag vi att det gick en minibuss till Vang vieng kl 08.30 sa vi ides inte checka in pa nagot guesthouse utan vi satt dar utanfor med massa andra som inte heller ides checka in, ocksa klockan 09.00 kom minibussen och hamtade oss (Man kan inte lita pa tider har) ocksa idag har vi akt med den hit till Vang vieng, det tog ca 7 timmat sa nu har man hyfsat trasmak i arslet efter 3 dagars resande.. !

AJUSTE JAG GLOMDE SAGA OM NI VILL SE NAGON BILD KAN NI GA IN PA MIN FACEBOOK DAR FINNS 2 BILDER<OCH PA H-MANS FINNS 9 BILDER!

Jaja det verkar javligt fint har i alla fall,forutom att vi kan ha lyckats fa tag pa det dyraste hotellet i stan (250 kr) har hittat massa billigare nu sa imorgon ska vi nog byta, ocksa ska vi ut pa tubing imorrn och bara slappa och ha det skont, det ska bli riktigt nice efter allt resande !!
Hoppas Lulea krossar SKAIK idag !! Adjo sa lange..

Resdag..

Idag har vi rest, dom sa till oss pa hotellet att vi skulle bli upphamtade kl 20.00 sa vi gick ivag till stan en svang nar vi vaknade, men nar vi kom tillbaka fran staden kl 12.45 sa dom att vi skulle ha akt klockan 12, vart lite panik men da kom dom och hamtade oss med minibussen sa det loste sig, vi akte minibuss fran chang mai till dar vi ar nu chang kong, imorgon bitti aker vi bat harifran till gransen mot laos och sedan vidare in i laos..
gick tyvarr inte att lagga upp na bilder igar, funkade inte.

Vet inte nar jag kan skriva nasta gang men skriver sa fort jag kan..

Tillbaka i det Civila..

Tja! nu har vi kommit tillbaka fran djungeln, det borjade med att vi akta bil typ 2 mil fran Chang mai sa langt det gick typ, och sen vandrade vi ett tag sedan stannade vi for lunch, var typ ris och egg, det gick ner men bara for att man var sa hungrig, Sen fortsatte vi promenera genom djunngel tills vi kom till en liten by, det tog ca 4-5 men vara bara for att det var sa javla varmt ute sa vi vart tvungen ta pauser hela tiden.
Nar vi kom till byn tog vi en dusch, eller vi tvattade oss i backen rattare sage, var riktigt svalt och skont< efter det fick vi mat var en riktig lyxmiddag med 3 olika rattar, men skamdes nastan for att familjen som vi bodde hos var vall inte sa rika, men det var vara duktiga guider jan och jay jay som lagade maten, var riktigt gott!
Efter det drack jag en ol och vi spelade kort (vi var 8 stycken + vara 2 guider, var 4 tjejer och en kille fran England och vi)
men nar klockan var 8 vart alla sa javla trotta sa vi gick, var riktigt kallt den natten och var ju inte direkt mjukt sa man sov vall inte sa jatteskont den natten.

Nasta dag promerade vi ca 2 timmar till nasta by, ajuste vi stannade hos nagon familjen och at lunch efter vagen ocksa, var det godaste jag atit hitils i Thailand var nagon nudelsoppa, Ajuste vi stannade och bada i nagot vattenfall ocksa efter vagen och lappa lite sol, det var riktigt skont!
Den andra byn som vi bodde i var riktigt javla fin huset lag precis brevis ett ganska stort vattenfall dar man ocksa kunde ga in i en grotta under vattenfallet, var grymt skont tvatta sig dar nar vi kom fram.
Middagen var som vanligt pa den har trippen en riktigt festmaltid, sen avslutade vi kvallen med nagra kalla chang framfor brasan det var skont, fast alla vart jattetrotta som vanligt pa kvallen sa vi la oss vid 22..

Idag vaknade vi, fick en riktigt bra frukost bestaende av kaffe,egg och rostat brod, efter det sa gick vi ca 30 min dit vi skulle aka rafting och rida pa elefanterna, haha jag fick forttroende att vara bakre styrman pa flotten, det gick forvonansvart bra, jag ramlande inte i en enda gang men det gjorde guiden daremot ; ) vi stannade och badade vi nagra klippor ocksa jag och h-man var dom enda som vagade hoppa fran den storsta klippan :D
Sen efter lunchen for vi och red elefanter, det var inte riktigt sa kul som jag hade hoppats, och jag och jokka hade nan tokig guide som hoppade av elefanter och han gick ivag fran resten av guppen sa vi aldrig trodde vi skulle komma hem igen.. jaja det gick bra i alla fall.

Pa det stora hela har det varit en riktigt bra helg ute i det vilda, nu ska vi kaka middag, ska lagga upp nagra bilder imorrn om jag ids!

Adam: skicka morsan och farsan e-mail adress till mig!
Elin: nog vet jag att du var serios :D

Undra om farsan och Enni lever?!

Chang mai..

Nu har vi kommit fram till Chang mai, Det gick ganska smidigt vi akte nattaget inatt det tog drygt 13 timmar, vi hade liggplats sa det var ratt skont men det var inte som i sverige att man far nage privatliv utan man lag typ i korridoren utan na vaggar eller nagonting, men det funkade det ocksa men vart inte sa mycket somn vaknade hela tiden och trodde nan skulle sno min vaska, daremot var det sjyst pa taget man fick en 4 ratters middag for 150 baht (40 kr)..

Sen nar vi kom till Chang mai sa satte v bara pa oss varat BMP marke (Backpackers meeting place) ocksa vart vi upplockad av nan nisse med en pickup dar det sjlvklart var flaket som gallde, han korde oss till varat Guesthouse dar vi fick veta vad vi ska gora dagarna vi ar har, Imorrn far vi ju ut pa djugelsafari dar vi rider ut pa elefanter till nagon by och sover dar en natt sen vette fan vad som hander dagen efter..

Chang mai ar sa javla halrigt om man jamfor med Bangkok har ar det lugnt och skont och framforallt kan man se solen det kan man ju inte i Bankok Pga all javla smolk fran trafiken.

Hur mar alla dar hemma da? jaja nu ska jag ga och lagga mig vid poolen ett tag...

Jimmy: jo jag tycker vi tar en sneresa ner Bangkok och river det dar javla hotellet och kor over alla Tuk Tuk chaffisar med bussen ;D haha ja men varmen har ju inte varit harlig foren nu for Bangkok har man ju anda inte kunnat njuta av solen, var bara varmt och ackligt typ, sen kan minus 28 vara skont ibland, for + 35 ar ocksa jobbigt ;)

Elin: skont att hora att nagon sympatiserar med mig..

Nu har man blivit ranad ocksa...

Ja var vall ingen lyckad forsta dag har borta nar vi gick ut for att kaka igarkvall , sa upptackte vi nar vi kom tillbaka att nagon hade varit in i varat rum, dom tog alla mina dollar och ca 3000 baht sa det var nastan 2000 kr. Dom tog sig nog in via balkongen for den var oppen nar vi kom, eller sa hade han i receptsionen slappt in dom och dom hade tagit den vagen ut, for han verkde javligt skum nar vi gick och pratade med han.

Jaja det ar vall bara slappa det, man far vall rakna med sadant har borta, kanns bara javligt surt eftersom att det ar sa mycket pengar har borta.
Vi for till MBK idag dar h-man kopte en ny mobil, fan vad jag hatar att aka javla tuk tuk dom ska alltid forsaka lura en till nan affar eller natt sadant stalle dar dom far bensin i fall dom kommer.
Sen drog vi till tagstationen dar vi fick hjalp av varldens skonaste australienare som jobbade dar, kandes skont att prata engelska med nagon som kan det, han hjalpte oss att boka biljetterna till chang mai imorgon, vi aker dit imorgon kvall och blir upphamtade pa stationen sen av nagon pa guesthouset vi ska bo pa, vi har bokat allting nu far 9 dagar frammat det kanns valdigt bra, i chang mai sa har vi bland annat elefantridning dar man rider till nagon by i djungeln ocksa far man sova dar och dom bjuder pa mat osv, sen har vi bokat rafting dar ocksa (det ar nar man aker nerfor en fors pa typ en bambiflotte) sen har vi bokat bat vidare till laos, Allting tsm kostade 2000 kr kanns ratt okej blir 222 om dagen.

Vet inte vad det finns for mojligheter till internet i Chang mai men ska forsoka srkiva och lagga upp na bilder dar.

Pa aterseende...

Bangkok..

Hej allesammans, nu har vi landat i bangkok, och domm till varan forvaning storsta problemet vi hade var faktiskt pa arlanda annars har allting gatt smidigt, fast nar vi akte taxi fran flygplatsen till hotellet rakade h-man tappade sin mobil med alla kort och nummer och sadant i den sa var inte sa kul..

Eftersom att klockan ar 6 timmar med har sa ar klockan redan 20.20 , vi har varit ner pa en marknad en svang och atit och  druckit en singha, man ar ganska sliten efter flygresan var bara en timmes somn ca, sa vet inte om vi bara ska ta en dusch och sen ta det lugnt resten av kvallen, ar precis det kaoset har nere som man hade forvantat sig speciellt i trafiken.

Det ar ca 35 grader och mulet, imorgon ska vi aka till MBK (Stor marknad) och ga runt dar lite och h-man ska kopa en ny mobil ocksa.

ajuste glommde skriva in skonaste citat fran Talje matchen i lordags, vi stod i baren nar en smatt dragen haparanda bo kom fram till oss och sa: satani vad han spelar fult den dar coca cola manniskan (vi stod bara som fragetecken) och da borjade han perkla sig pa finska och forsokte forkala vad han menade, sen lyckades han klamma fram ja men den dar choklad svensken, da gick det upp for oss att han menade yared hagos (han ar morkhuad)..

pa aterseende..

dom jobbigaste 47 minuterna på länge..

Åh fy fan vi vart lite skakis vi kom till incheckningen och den snälla damen i incheckningen frågade om vi hade visum eftersom att vi skulle vara där så länge, vi sa att vi inte behövde det för att vi ska resa vidare ut ur thailand, men då påstod hon att vi ändå behövde bevis för att vi inte skulle stanna i thailand mer än 30 dagar. och skickade oss vidare till den fullt inte lika snälla tanten på andra sidan där vi kunde fixa biljetter och sådant, men där vsade sig att det  var minst sagt kaos (Var folk som hade väntat 6 timmar) så vi skulle boka biljetterna över internet på cyberkafet, men självklart så vart det ju error när vi skulle köpa biljetten.. gick tillbaka till disken där det var kaos, och där fick vi ingen såklart ingen hjälp, så då gick jag tillbaks till incheckningen lite smått panikslagen och hundblicken i högsta hugg och frågade hur vi skulle göra, men hon sa att dom tyvärr inte kunde släppa iväg oss eftersom att om dom skickar hem oss från thailland då så får swiss air böter, Gick tillbaks till kaosdisken där h-man och jokka väntade, men då kom den snälla damen och sa att vi skulle följa med hon till incheckningen, också hjälpte hon oss mot att vi lovade att vi skulle lämna thailand inom 30 dagar.. man kan väll lugnt säga att hon är dagens hjältinna!

Vi har ju tillbringat helgen i gråa väldigt kalla sthlm, men det har varit trevligt i alla fall, var skoj att träffa syrran en sväng före hon drar iväg på sitt äventyr också, men i ärlighetens namn då tror jag hon vart ganska glad när vi for därifrån idag, för vi har kört kaostema i lägenheten med alla våra saker, tack syster än en gång för att vi fick sova där i alla fall..

I sthlm så var vi först på hockey i torsdag, En match som man helst inte vill kommentera eftersom att Djurgården ledde med 3-0 efter 9 min och den tidigare lyckan var som bortblåst. Efter matchen drog vi på södern och drack några öl på pubben var trevligt...
Fredagen var vi ut med h-man och siri på nått ställe i gamla stan , var väll helt okej men inte så jättekul var så drygt folk där kändes inte som när man är ute och festar med polarna i Luleå direkt, Lördagen var vi ju till Södertälje och kollade hockey var betydligt roligare eftersom att Luleå vann med 4-0 , men jag är dock i chock fortfarande, asså jag visste att tälje hade dålig publik men så dålig trodde jag fan inte , var typ som att kolla piteåhockey och vi överöstade deras klack totalt ändå från start, Haha i tredje perioden satte dom sig till och med och då började vi totalhåna dom då vart dom helt galna och kom nån liten kid efter matchen och skulle bråka, han var så modig så han puttade till en Luleå supporter som var lite handikappad, och sen sprang han som en tok, men snuten plockade han.

Jaja nog för mig för denna gång men hoppas att alla där hemma har det bra, ska skriva igen i bangkok om vi hittar nå internetkafe.

Adjö sverige för denna gång..

Dom sista förberedelserna..

Ja nu har jag varit på staden och inhandlat dom sista praktiska sakerna, det är ju så himla mycket småsaker man måste ha med sig så det är jobbigt, passade på att ta en sista kaffe på stan med boysen också..
Men om man har med sig passet och biljetterna så går det ju det mesta att köpa där borta fast man vet ju aldrig vad det håller för kvalitet osv, tänkte främst på mediciner och sådana saker.

Ikväll blir det först fara och äta en middag med Maria (Hon fyllde 20 igår, Grattis än en gång) och efter det måste jag hem och börja packa, har inte börjat ännu och planet går kl 06.00 imorgon bitti så måste bli klart ikväll, sen blir det väll gå och försöka sova ganska tidigt men kommer ändå inte gå för man har börjat få ganska mycket resfeber.

Känns skönt att åka ifrån kylan och komma till värmen var ju ett tag sedan man var utomlands men samtidigt finns det mycke saker och personer man kommer sakna också (Speciellt en person)...

Det här var nog det sista man skriver från soliga härligt kalla Luleå, Nästa gång blir nog i gråa sthlm...